Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?

Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?

Marketing internetowy w dużej mierze bazuje na działaniach SEM (Search Engine Marketing), typu klik. Odpłatne reklamy linków polecających wciąż są bardzo popularne i co ciekawe skuteczne. To doskonały element strategii marketingu sieciowego. Warto jednak nie nastawiać się wyłącznie na ten rodzaj reklamy i budowania popularności. Kampanie klikania są świetnym uzupełnieniem zestawu aktywności reklamowej.

Różnica SEM a SEO

Na samym początku rozważań o SEM warto zaznaczyć, iż SEM i SEO różnią się od siebie znacząco. Czym? Przede wszystkim charakterem działań. Mimo, iż SEM to działania zmierzające do podwyższenia pozycji w wynikach wyszukiwarki internetowej to jednak tylko pośrednio. SEM to przede wszystkim płatna forma reklamy w wyszukiwarkach i nie tylko.

SEM wpływa bezpośrednio na widoczność w płatnych wynikach wyszukań, zaś SEO prowadzą do widoczności witryny w naturalnym układzie wyszukań. Co za tym idzie pomiędzy SEM a SEO można znaleźć tak samo wiele podobieństw jak i różnic. Zasadniczym podobieństwem jest cel, zaś różnicą efekt.

Działania marketingowe

SEM czyli Search Engine Marketing to nic innego jak zespół działań zmierzających do ułatwienia konsumentowi znalezienia szukanej usługi, produktu, informacji. Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?Dzięki SEM reklamodawca może przedstawić swoją ofertę w idealnym momencie,  chwili, wtedy gdy jest on najbardziej zainteresowany przedmiotem reklamy. To poniekąd forma reklamy kierunkowej.

Wbrew pozorom skuteczność działań SEM nie jest stuprocentowa. Wielu konsumentów systematycznie uodparnia się na zakupy spontaniczne, nie ufa reklamom itp. Mimo to SEM odnosi spore sukcesy i doskonale wspiera pozostałe działania marketingowe, również te w zakresie PR. Jednym z atutów SEM jest stosunkowo niska cena. Współczynnik zwrotu w porównaniu z ceną sprawia, że SEM jest kluczowym segmentem marketingu internetowego.

Niepozorne reklamy

Reklamy w ramach SEM nie są zbyt nachalne, często są tolerowane jako standardowy element widoku strony wyszukiwania, przeglądania witryn itd. Ze względu na to, iż nie uważa się je za agresywne wielu internautów je docenia i pozytywnie ocenia za faktyczną, realną pomoc w zakupach. Poza reklamami tekstowymi, warto zwrócić uwagę na graficzne formy odpłatnych reklam typu klik. Intensyfikacja SEM poprzez stosowanie równolegle reklam tekstowych, jak i graficznych powoduje zbombardowanie użytkownika ofertami promocyjnymi do tego stopnia, iż w końcu kliknie na reklamę, chociażby z ciekawości. Na tym etapie ogromną rolę odgrywa content reklamy.

Jak działa SEM?

Przeglądając Internet wyszukiwarki kompletują pewien zakres danych o tym co użytkownika interesuje, co czyta, ogląda, słucha. Na tej podstawie są internautom proponowane reklamy dedykowane. Zatem nie tylko w sytuacji kiedy przeglądaliśmy sklep internetowy z elektroniką wyświetli się nam reklama sprzętu elektronicznego, którym potencjalnie byliśmy zainteresowani.

Również jeśli czytaliśmy artykuły z dziedziny elektroniki, zobaczymy reklamy sprzętu elektronicznego, które mogą nas zachęcić do zakupów lub sprawić iż zakiełkuje w naszej głowie zamysł zakupu. W pewnym sensie SEM ma nie tylko za zadanie doprowadzenie nas do reklamodawcy i sfinalizowania zakupu ale również rozbudzenie popytu, zainteresowanie możliwością oferty.

Współpraca SEO i SEM

Tylko udana współpraca w zakresie SEO i SEM wróży powodzenie marketingu w sieci dla danej witryny. Zarówno SEO wspiera efekty SEM, jak i przeciwnie. Oczywiście mogą być to działania całkowicie niezależne, jak również strona może bazować wyłącznie na promocji SEO lub promocji SEM.

Decyzja zależy od właściciela serwisu www, niemniej optymalnym wyborem jest skorzystanie z dobrodziejstw zarówno SEM jak i SEO jednocześnie. Koszty utrzymania działań SEM i SEO zależą w dużej mierze od zaplanowania działań. Ich optymalizacja wpływa również na oszczędności na marketingu. Dobrze skonstruowana reklama, zrealizowana zgodnie z wytycznymi SEM i SEO może być tańsza i skuteczniejsza jednocześnie.