Marketing i sprzedaż przez Internet –
czy strony internetowe dla firm to inwestycje warte zachodu?
Internet powoli przejmuje rolę pozostałych mediów, łącząc wszystkich ludzi w jedną, globalną sieć. Chociaż jest to dość nowy fenomen, szacuje się, że w przeciągu kilku najbliższych lat, telewizja oraz radio będą stanowiły jedynie niewielki margines, używany przede wszystkim przez starsze pokolenie. Rozsądny przedsiębiorca idzie z duchem czasu, dlatego, aby utrzymać się na rynku, koniecznie trzeba zainwestować we własny portal. Strony internetowe dla firm przynoszą wiele korzyści, lecz wymagają pewnego nakładu środków, aby stanowić witryny atrakcyjne dla potencjalnych klientów. Jeśli nie jest się szczególnie obeznanym z nowymi technologiami sieciowymi, kwestia ta może wydawać się nieco skomplikowana. Dlatego warto jest najpierw lepiej zapoznać się z internetowymi realiami, zanim podejmie się faktyczne działanie. O czym nie można zapomnieć?
Dlaczego strony internetowe dla firm to opłacalna inwestycja?
W przypadku niemal każdej branży, własny portal w sieci uznaje się za obowiązek. Zależnie od charakteru naszej działalności, strona ta może służyć nieco innym celom – za najważniejsze cechy uznaje się:
- Możliwości marketingowe
- Sprzedaż internetową
- Ułatwioną obsługę klienta
- Czytelne centrum informacji
- Gromadzenie informacji na temat preferencji konsumentów
Jak widać, strony internetowe dla firm to dość złożone zagadnienie. Ich najbardziej uniwersalną funkcją jest oczywiście marketing – niemal każda witryna przynajmniej po części służy do promocji marki. W jaki sposób? Chodzi tu przede wszystkim o klarowne przedstawienie oferty firmy, zawierając dane na temat cennika, zakresu usług, posiadanych kwalifikacjach i tak dalej. To bardzo ważne, aby klienci wyszukujący informacji o naszym biznesie nie mieli problemów z odnalezieniem tego typu specyfikacji. Koniecznie trzeba zadbać o to, aby pozycja naszego portalu w Google była jak najwyższa. W tym celu najlepiej skorzystać z usług profesjonalnej firmy. Badania wskazują bowiem, że zaledwie niewielki odsetek internautów w ogóle zagląda dalej, niż na pierwszą stronę wyników.
O czym należy pamiętać prowadząc sklep internetowy?
Wiele sklepów przynajmniej częściowo przeniosło swoją działalność do Internetu, poszukując nowych sposobów na to, aby dotrzeć do konsumenta. Sprzedaż za pośrednictwem sieci nie jest innowacją, lecz w przeciągu kilku ostatnich lat zauważalnie zyskała na popularności. Dlatego dziś często całkowicie rezygnuje się z fizycznych placówek na rzecz wyspecjalizowanych stron. Klienci cenią sobie takie rozwiązania, ponieważ oferują one im dużą wygodę – mogą zamówić wybrane produkty bez ruszania się z domu.
Nie można jednak zapomnieć o tym, że tego typu strony internetowe dla firm powinny być w odpowiedni sposób zaprojektowane, aby ich użytkownicy mogli nawigować po nich w komfortowy sposób. Kluczowy jest tutaj przemyślany podział na kategorie i podkategorie, funkcjonalna wyszukiwarka produktów, wysokiej jakości obrazy towaru, a także fachowo wykonana specyfikacja ich parametrów. Mile widziane są dodatkowe opcje sortowania, na przykład przez datę dodania produktu, cenie czy dostępności. Niektóre sieci sklepów postawiły na hybrydowe rozwiązanie. Oznacza to, że klienci mają możliwość zamówienia wybranego produktu przez Internet, aby następnie odebrać go w najbliższej placówce. Jest to możliwe w przypadku większych firm, które posiadają wiele stanowisk w całym kraju.
Strony internetowe dla firm są także doskonałym sposobem na prawidłowe doinformowanie konsumenta – zamieszcza się na nich, między innymi:
- Numer telefonu do działu obsługi klienta
- Adres e-mail
- Adres korespondencyjny firmy
- Odnośniki do ważniejszych mediów społecznościowych
Dane kontaktowe zamieszczone w jednej zakładce stanowią optymalne rozwiązanie, gdyż klient nie musi wysilać się, aby odszukać potrzebne mu informacje. Należy jednak kilkukrotnie sprawdzić, czy zamieszczone adresy nie zawierają błędów ani nie są przedawnione.
Jak powinna wyglądać prawidłowo zaprojektowana strona internetowa?
Tak naprawdę, strony internetowe dla firm są w dzisiejszych czasach przystępne dla praktycznie każdego. Dlatego nie trzeba wkładać wielkiego wysiłku w to, aby taką postawić i administrować. Jej faktyczna jakość i czytelność to jednak zupełnie inna sprawa. To właśnie od tych czynników zależy, czy klienci będą chętnie korzystali z naszego portalu. Zadbać trzeba o naprawdę wiele rzeczy.
Na pierwszym miejscu powinno się stawiać bezpieczeństwo – mowa tu przede wszystkim o stosownych certyfikatach SSL, które uniemożliwią wykonywanie nieautoryzowanych połączeń z serwerem. Gwarantuje to dobrą ochronę danych użytkowników, dlatego uznaje się je za niezbędne w przypadku stron internetowych z możliwością tworzenia własnego konta. Na szczęście, większość firm hostingowych standardowe certyfikaty SSL dołącza za darmo do swoich usług, często z możliwością dokupienia dodatkowych pakietów.
Kluczową rolę odgrywa też prawidłowa oprawa graficzna portalu, którą można nazwać jego wizytówką. Profesjonalnie zaprojektowane strony internetowe dla firm zazwyczaj powstają we współpracy z fachowcem, który doskonale wie, jak czytelnie i intuicyjnie uporządkować poszczególne zakładki i odnośniki.