Co to jest SEO (Search Engine Optimization)?
Funkcjonując w sieci, czy to jako osoba prywatna czy firma z pewnością nie raz spotkaliśmy się z określeniem SEO. Najczęściej w kontekście reklamy i marketingu sieciowego, aczkolwiek nie tylko. O SEO mówi się coraz więcej, jednak czy wszyscy wiemy czym, tak na prawdę jest SEO, na czym polega i jak się posługiwać narzędziami SEO? Warto zatem przybliżyć kilka kwestii związanych z pozycjonowaniem i szeroko pojętym SEO.
Potocznie o SEO mówi się pozycjonowanie, jednak kiedy się przyjrzeć nazewnictwu i procesom jakie obejmuje SEO nie jest to właściwe określenie. SEO, z angielskiego Search Engine Optimization to zarówno działania zmierzające do osiągnięcia najwyższej pozycji w wyszukiwarkach, jak również optymalizacja witryn. Oczywiście można uznać, iż proces optymalizacji zalicza się do działań pozycjonerskich i wówczas terminologia wydaje się być logiczna. W praktyce SEO to szereg działań, które mają jeden cel – zapewnić witrynie jak najwyższy wynik w liście wyników względem wybranych słów kluczowych.
Im szerzej zakrojone są te działania, im więcej słów kluczowych obejmują, tym pozycja witryny ma szansę być mocniejsza i bezkonkurencyjna. W dużej mierze SEO dynamicznie się zmienia w czasie. Podobnie jak wyszukiwarki stają się odporne na działania pozycjonerów, wychwytują sztuczne ruchy na stronach itp. To zarówno poprawa technicznych aspektów witryny, rozbudowa jej treści, jak i zdobywanie linków pozycjonujących z innych domen w sieci. Aby pozycjonowanie było skuteczne trzeba posiadać o nim stosowną wiedzę i być sprytnym.
SEO a SEM
Wyniki SEO często są związane z działaniami towarzyszącymi, chociażby w ramach SEM. Popularność witryny buduje się na różne sposoby. Naturalna popularność, tak zwana organiczna wymaga sporo czasu i wysiłku. Działania SEO są w stanie znacząco przyspieszyć ten proces i utrwalić pozycję witryny w Google.
Bez reklamy płatnej SEO również jest realne, jednak wyniki pozycjonowania są wówczas już mniej spektakularne. Działanie na wielu płaszczyznach jednocześnie to optymalna forma marketingu internetowego. Wsparciem dla SEO są nie tylko odpłatne reklamy typu klik, ale także media społecznościowe, blogi, zaplecza itd.
On page i off page
Działania SEO podzielić można na te „na stronie” i „poza stroną”. Aktywności na stronie to przede wszystkim dobrze przemyślana treść witryny z uwzględnieniem słów kluczowych, jak również skrupulatna spójność nagłówków zdjęć, multimediów, opisów, linków kierujących. Natomiast działania poza stroną to przede wszystkim prace związane z zapleczem linków.
Budowanie popularności strony w sieci to dosłownie tworzenie sieci, jej utkanie to doskonały fundament sukcesu. Często działania które z pozoru wydają się nie mieć nic wspólnego z SEO są jak najbardziej działaniami pozycjonerskimi. Czynników, które wpływają na pozycję witryny wymienia się w branży ponad dwieście. Samodzielne prace nad linkami wychodzącymi czy meta tagami nie są tak skuteczne jak zintegrowane działanie wielopłaszczyznowe. Dbając zarówno o prace na stronie jak i poza nią zwielokrotniamy efekt końcowy.
Niestety poprzez taką złożoność i różnorodność prac trudno jest ocenić, które działania przynoszą najlepsze efekty. Na bazie statystki w czasie można testować intensywność wybranych procesów w czasie i kolejno z nich rezygnować lub też przeciwnie, kłaść większy nacisk na konkretne działania przynoszące najwięcej korzyści.
Różne potrzeby, różne działania
Każda witryna jest inna, kierowana do innej grupy docelowej użytkowników i mająca różną konkurencję, potencjał, możliwości. Stąd też prace SEO cechuje spory indywidualizm. Wypracowanie określonego modelu pracy SEO może potrwać i mieć różnorodny zasięg, zależny od zmiennych w czasie. O ile w przypadku jednej strony wystarczy optymalizacja strony, o tyle w przypadku podobnej witryny, SEO wymagać będzie o wiele szerszego zasięgu pracy.
Również na efekt wysokiej pozycji w Google czasem trzeba cierpliwie poczekać. Należy mieć tez na uwadze iż SEO jest jak gra w podchody. Nasi konkurenci by nie powiedzieć przeciwnicy również starają się nas ograć pracując nad SEO własnych serwisów. Im bardziej prace te są intensywne tym trudniej jest na dłużej utrzymać wypracowana pozycję strony internetowej.