Jak stworzyć sklep Internetowy 

Jak stworzyć sklep Internetowy

Niezależnie od produktów, jakich zajmujemy się sprzedażą warto sprzedaż stacjonarną zdywersyfikować poprzez wprowadzenie sprzedaży online. Stworzenie własnego sklepu internetowego dzięki licznym samouczkom internetowym i kreatorom nie jest trudne, ani kosztowne. Od czego jednak zacząć i jak stworzyć sklep internetowy?

Przygotowanie

Faza opracowania koncepcji, materiałów do e-sklepu jest zdecydowanie bardziej pracochłonna niżeli samo stworzenie. Mimo pomocy technicznej warto jednak przygotować plan, co do tego jak e-sklep ma wyglądać, dla kogo ma być przeznaczony, jak ma być realizowana sprzedaż i obsługa klienta. Ponadto zgromadzić należy odpowiedni materiał do publikacji, w tym opisy produktów, fotografie, regulamin zakupów itp.

Sklep internetowy stworzyć można samodzielnie lub z pomocą fachowca. Szereg platform do tworzenia e-sklepów umożliwia zbudowanie w pełni profesjonalnego sklepu online bez ponoszenia kosztów. W zależności od oczekiwań wobec e-sklepu mamy do dyspozycji systemy zarządzania treścią skorelowane z prowadzeniem witryny firmowej, blogiem itd. W dużej mierze wybór rozwiązania technicznego zależy od ilości oferowanych w sklepie produktów, im jest ona większa, tym wymaga większego uporządkowania, a całość sprawnego zarządzania sprzedażą oraz prezentacją oferty. Prowadzenie e-sklepu może być przyjemnością. Wykorzystując urządzenia mobilne możemy być zawsze na bieżąco z klientami, stanami magazynowymi, obsługą reklamacji, wysyłek, czy płatności.

Warunki techniczne

Założenie sklepu internetowego wymaga posiadania domeny oraz hostingu. Wbrew pozorom to właśnie te elementy przesądzają o powodzeniu naszego sklepu online. Dzięki dobrze dopasowanej nazwie więcej osób odwiedzi nasz sklep, łatwiej do niego trafi, zapamięta, poleci innym itd. Jeśli zaś chodzi o serwer to tworząc sklep zależy nam na jego dostępności non stop. Posiadając stabilny i niezawodny serwer zyskujemy gwarancję bezawaryjnego działania sklepu w Internecie. Każda minuta niedostępności witryny to kolejna strata finansowa. Korzystając z oferty wsparcia hostingodawcy w zakresie kreacji e-sklepu zyskujemy gwarancję pomocy technicznej. Często również doradztwa merytorycznego w dziedzinie e-commerce.

jak stworzyć sklep internetowy

Pakiety usług z zakresu tworzenia e-sklepu cechuje różny poziom zaawansowania, a co za tym idzie również ceny. Korzystając z gotowych, przygotowanych setek szablonów e-sklepów nie musimy martwić się opracowywaniem komunikatów dla klientów, formularzy odpowiedzi automatycznych, potwierdzeń zakupów i wpłaty, czy arkuszy warunków gwarancji, reklamacji, płatności. Szablony te można dogodnie modyfikować względem potrzeb, dzięki czemu oferta staje się elastyczna. Poza skorzystaniem z wybranych opcji mamy też możliwość dopasowania szaty graficznej, kolorystyki, wprowadzenia dodatkowych mediów. Istotną zaletą kreatorów e-sklepów jest automatyczne połączenie sklepu z mediami społecznościowymi i opcja zarządzania ruchem, reakcjami w social mediach.

Korzystając z usług odpłatnego tworzenia sklepów internetowych można także zlecić opcjonalnie sesje fotograficzne, copywriting, jak i optymalizacje konfiguracji e-sklepu z hostingiem, systemami księgowymi i magazynowymi w firmie. Wprowadzenie danych w formularze e-sklepu nie powinno nikomu sprawić problemów, gdyż interfejs platform został opracowany by był przyjaznym środowiskiem użytkownika. Kupując usługę zbudowania sklepu warto zwrócić uwagę na bezpieczeństwo danych jak również opcję rozbudowy sklepu w przyszłości.

Własnymi siłami

Planując samodzielne amatorskie stworzenie sklepu internetowego warto zainteresować się najpopularniejszą platformą zarządzania treścią, jaką stanowi WordPress. Nie tylko w oparciu o WP można darmowo, szybko i sprawnie stworzyć e-sklep. Dostępne są również takie platformy jak PrestaShop, Magento. Platformy te bazują na oprogramowaniu open source i są nieustannie rozwijane, udoskonalane przez samych użytkowników. Liczne wtyczki i rozszerzenia służą urozmaiceniu e-sklepów, zapewnieniu im kompleksowej, wygodnej i sprawnej obsługi tak od strony administratora jak i z pozycji klienta. Dzięki wielości opcji mamy możliwość stworzenia unikalnego sklepu internetowego o intuicyjnej obsłudze i zróżnicowanej palecie funkcjonalności zupełnie za darmo lub niewielkim kosztem (korzystając z odpłatnych rozszerzeń). To platformy zarówno dla małych i średnich e-sklepów, bez względu na grupę odbiorców, branżę i charakter oferowanych produktów.

Wybór szablonu

Wybierając szablon sklepu internetowego decydujemy o jego wyglądzie, który powinien być przede wszystkim czytelny. Zbyt wiele elementów, reklam i informacji wpływa na negatywny odbiór e-sklepu przez klienta. W zależności od asortymentu opisy produktów winny być jak najbardziej wyczerpujące. Dodatkowo opatrzone powinny być grafikami i innymi elementami wpływającymi na dostarczenie klientowi jak największej ilości kluczowych informacji sprzedażowych. Doskonałym dodatkiem są opinie klientów dotyczące produktu.

Szablon sklepu musi być łatwy, intuicyjny w obsłudze. Prócz obsługi sklepu warto zadbać także o funkcjonalności takie jak dostęp do regulaminu, cennika wysyłki, zasad reklamacji i zwrotów, płatności elektronicznych. W widocznych miejscach winny znaleźć miejsce dane firmy, formularz kontaktowy jak również aktualne promocje, formy zniżek i rabatów.