Jak przyspieszyć sklep na WooCommerce

Szybkość działania strony www jest kluczowa dla sprzedaży online. Użytkownicy przeglądając oferty w e-sklepie oczekują natychmiastowego ładowania się wyników na stronie, dlatego też warto jest zadbać o to, by strona ładowała się bez problemu jak najszybciej. Błyskawiczne funkcjonowanie WP zapewnia ograniczona ilość wtyczek i multimediów, ozdobników itp. W przypadku wtyczek możemy mieć problem by wybrać na korzyść wartości marketingowej strony. Brak jakichkolwiek dodatków wpływa negatywnie na funkcjonalność sklepu online, dlatego musimy przemyśleć które wtyczki są niezbędne, które zaś mają wartość dekoracji i ulepszenia witryny. Podobne kryteria należy uwzględnić co do motywu WP pod kątem kolorystyki, ilości i jakości grafik, kroju czcionki itd. W dzisiejszym artykule podpowiadamy jak przyspieszyć sklep na WooCommerce.

Możliwości, korzyści i zagrożenia

Zanim jednak podejmiesz radykalne kroki względem strony warto przeanalizować możliwości, korzyści i zagrożenia. Optymalizacja WooCommerce winna być systematyczna, co oznacza że nie jest to działanie jednorazowe. Pierwszym krokiem w przyspieszeniu winno być przetestowanie szybkości działania naszego e-sklepu. Temu służy narzędzie Google PageSpeed Insights lub również Pingdom Tools Speed Test. Dzięki tym narzędziom dowiemy się także co potencjalnie może powodować problemy i na co winniśmy zwrócić swoją uwagę przy wprowadzaniu zmian. Nie trzeba być programistą, aby wprowadzić racjonalne usprawnienia. W większości przypadków samodzielne działania w panelu administratora wystarczą, by poprawić szybkość ładowania się strony. Wystarczy uporządkować pliki na stronie, zoptymalizować zdjęcia, usunąć niepotrzebne elementy, ujednolicić formaty, nazwy, a sklep ma szansę przyspieszyć. Pomocna okazać się może także aktualizacja WP.

jak przyspieszyć sklep na woocommerce

Jak przyspieszyć sklep na WooCommerce

Jeśli przyspieszyć chcemy duży sklep online warto zainstalować w WP wtyczkę cache (pamięci podręcznej). Pomocna być może wtyczka Google Tag Manager, która pozwala ładować skrypty jednocześnie. Dotyczy to takich skryptów jak pixel trackujący Facebooka, kod Google itd. Istotna jest też minifikacja kodu. Minifikacje to inaczej oczyszczanie kodu JS oraz CSS i łączenie go w jeden plik tak, by reguły i linijki kodu się nie powtarzały i nie nadpisywały. W konsekwencji pliki szybciej się wczytują. Należy jednak uważać, gdyż błędnie skonfigurowana może powodować błędy na stronie.

Okazuje się że również umiejscowienie skryptów może wpływać na szybkość ładowania się sklepu. Jeśli skrypty w kodzie strony rozmieszczone są w niewłaściwych miejscach, wyświetli się biała strona lub jedynie niektóre elementy WWW. Wydłuża to czas ładowania się strony i zniechęca użytkownika do czekania na właściwą treść w odpowiedzi na zadaną akcję. Zatem na początku kodu strony umieszczamy tylko i wyłącznie te najbardziej niezbędne skrypty, pozostałe takie jak skrypt czata czy LiveCall umieszczamy nisko w kodzie. Dzięki temu najpierw wyświetli się strona dopiero później czat.

Statyczna strona WWW

Postaw na statykę. Statyczna budowa strony internetowej zawsze przyspiesza działanie. Stąd też polecany jest kod Accelered Mobile Pages, który jest zbiorem rozwiązań do celów optymalizacji. Z racji tego, iż narzędzie to jest promowane przez Google można zyskać na pozycjonowaniu. Niemniej jak wszystko również i AMP ma wady. Z łatwością można stracić kontrolę nam sklepem online nie posiadając dostatecznej wiedzy programisty.

Sprawdzonym sposobem na poprawę działania WP jak i WooCommerce jest postawienie witryny na stabilnym, dobrej jakości hostingu. Jeśli dysponujemy kiepskim hostingiem wszelkie nasze wysiłki optymalizacyjne mogą być bezsensowne. Często nie trzeba się ograniczać i wprowadzać żadnych zmian w WP, wystarczy zmienić usługę hostingu, zwiększyć pakiet hostingowy lub też hostingodawcę. Jeżeli planujemy większą sprzedaż, promocje lub spodziewamy się większego ruchu (np. z okazji Black Friday), dobrze jest poinformować o tym firmę hostingową, wówczas pomoc serwisowa poradzi co ewentualnie na ten czas możemy zrobić, by nasz sklep internetowy działał jak najlepiej i jak najszybciej.