Jaką wybrać domenę dla własnego biznesu?
Rozpoznawalność w internecie to podstawa. Prowadząc własny biznes warto jest zadbać o posiadanie skutecznego serwisu www, strony internetowej firmy, która będzie wizytówką naszej działalności. Dzięki funkcjonowaniu witryny firmowej można zaistnieć w sieci, jak również pozyskać nowe rynki, klientów, pokonać konkurencję i wypromować swoje usługi, produkty. Aby nasz serwis www był skuteczny i dobrze spełniał zadania marketingowe i handlowe musi posiadać odpowiednią domenę. To nic innego jak adres, pod którym znajdziemy swoją witrynę, firmę w internecie. Przy wyborze domeny musimy wziąć pod uwagę kilka czynników, które mają wpływ na naszą popularność w sieci i co za tym idzie efektywność.
Wybór domeny
Często zadajemy sobie pytanie jaką wybrać domenę dla własnego biznesu? A więc wybór domeny dla naszej witryny, zwykle sprowadza się do wykorzystania nazwy firmy, marki oraz wybór samej końcówki. Zazwyczaj jest to końcówka .pl jako lokalna domena dla naszego rynku.
Należy pamiętać, że domena powinna być prosta do zapamiętania i zapisania. Im krótszy adres www tym lepszy. Powinna dobrze się kojarzyć i wprost wskazywać na nasza firmę lub branże w której działamy, produkty jakie chcemy promować. Innymi słowy domena powinna określać treść witryny. Nie zawsze jest to proste zadanie, zwłaszcza gdy posiadamy firmę o złożonej nazwie lub też bardzo popularnej. Pod uwagę trzeba wziąć, że pod wybranym adresem może już funkcjonować jakaś witryna i wówczas musimy zmodyfikować swoje założenia, a co więcej odróżnić się od witryny bliźniaczo podobnej adresem.
Dostępne domeny
Domeny internetowe mają również swoją cenę. Nie warto jest jednak oszczędzać na adresie witryny. Nie oznacza to jednak iż domeny za 1 zł są gorsze od tych wycenianych w tysiącach złotych. Wszystko zależy od naszych oczekiwań i specyfiki firmy. Doskonałym podkreśleniem charakteru strony może być rozszerzenie rezerwowane dla biznesu – biz. Podobnie rozszerzenia międzynarodowe com dodają witrynie prestiżu i światowego charakteru. Szukając adresu dla naszej firmy, gdy w domenie z rozszerzeniem pl jest zajęty warto sprawdzić czy rozszerzenia com lub org, biz nie są wolne. Nie musimy wówczas zmieniać nazwy a jedynie wprowadzić adres pod innym rozszerzeniem.
Domeny regionalne i subdomeny
Podobnie jak w przypadku domeny krajowej wskazującej na kraj przedsiębiorcy można wybrać domenę regionalną jak np. slask.pl lub też wskazująca konkretne miasto np. waw.pl. Domeny te wydłużają adres, ale jednocześnie doskonale dookreślają firmę. Poza wspomnianymi do wyboru pozostają nam również subdomeny, które zwykle są domenami darmowymi lub też za symboliczną złotówkę. Oznacza to iż adres witryny zawiera także adres dostawcy domeny. Rozwiązania tego nie powinniśmy przekreślać na wstępie, bowiem może okazać się interesujące.
Domena a pozycjonowanie strony
Co prawda domenę witryny można w każdej chwili zmienić, to jednak należy tego zabiegu unikać, gdyż nastręcza wielu trudności z przekierowaniem użytkowników i koniecznością przyzwyczajenia internautów do nowego adresu www. Warto jest zatem wybrać dobrą domenę już na etapie tworzenia firmowej strony. Niestety rzadko zdajemy sobie sprawę z tego jak kluczowa jest domena dla pozycjonowania naszej witryny. Nieodpowiedni jej wybór może znacząco osłabiać pozycje
w Google i utrudniać pozycjonowanie. Dlatego też wybór domeny nie może być przypadkowy,
a powinien być przemyślany pod każdym względem, tak funkcjonalnym, marketingowym, jak też technicznym.
Domeny z historią
Kupując domenę na własność mamy do wyboru rynek wtórny i pierwotny. Prócz domen świeżo stworzonych i nieużywanych nigdy wcześniej możemy odkupić domenę już funkcjonującą
w sieci. Są to domeny z historią. Zdarzają się to domeny pozostałe po innej działalności jak też wykupione w celu odsprzedaży z zyskiem. W pierwszym przypadku kiedy jest to domena z historią warto ją sprawdzić, aby nie nastręczała nam kłopotów, nie była źle kojarzona czy blokowana, wpisywana na czarna listę itp.
Dowolność w tworzeniu
Mimo, że z pozoru obowiązuje dowolność w utworzeniu domeny i jedynym ograniczeniem jest brak unikalności adresu to jednak ograniczeń jest więcej. Przede wszystkim są to ograniczenia prawne, ale również ograniczenia językowe jak chociażby w odniesieniu do polskich znaków. Ponadto wybierając adres dla firmy międzynarodowej warto wziąć pod uwagę znaczenie słów użytych
w adresie w wielu językach. Zdarza się iż może być ono niefortunne, obraźliwe itp. Tworząc domenę mamy również możliwość użycia znaków takich jak myślnik, czy podkreślnik. Bezwzględnie znaki dodatkowe utrudniają zapamiętanie adresu, jednak zdarza się iż to dzięki nim możemy wybraną domenę zakupić.